W dniu  03.03.2020r. wybraliśmy się na spacer śladami Augusta Zamoyskiego. Przeszłość historyczna, architektura oraz malowniczość starego miasta idealnie wprowadziła nas w nastrój wystawy. Taką piękną trasą dotarliśmy pod muzeum literatury im. Adama Mickiewicza znajdującego się w Warszawie przy rynku starego miasta, gdzie podziwiać można wystawę zatytułowaną „Myśleć w kamieniu” poświęconą Augustowi Zamoyskiemu. Miejsce to znajdowało się w starodawnej kamienicy z przełomu XVII i XVIII wieku przyozdobionej złocistymi plakatami zachęcający do zapoznania się z tutejszą wystawą. Ekspozycja ta prezentuje nam pełne spektrum twórczości artystycznej oraz wydarzenia z życia artysty.

 Kolekcja artysty została podzielona na siedem ułożonych chronologicznie etapów z życia twórcy: Pierwszy etap zatytułowany ,,Jabłoń’’ Prezentuje on drzewo genealogiczne, dzięki któremu możemy zapoznać się z historią rodu Zamoyskich.

 Ukazane są niezwykle ciekawe i obszerne archiwalia m.in: albumy, fotografie, dokumenty rodzinne oraz rękopisy takie jak XIX- wieczne rękopisy Franza Liszta i Roberta Schumanna. Etap ten przybliża nam charakter Augusta Zamoyskiego, dzięki czemu łatwiej będzie nam zrozumieć jego twórczość.

Drugi etap zatytułowany ,,Spotkanie z Ritą’’ Ukazuje on wczesne próby rzeźbiarskiej twórczości Zamoyskiego oscylującej między dwoma tendencjami: -silną geometryzacją wywodzącą się z kubizmu i Niemieckiego ekspresjonizmu, a dynamiczną deformacją o biologicznych kształtach. Ścieranie się ich najlepiej ukazują portrety Rity i gipsowy wizerunek Kajetana Morawskiego.

Trzeci etap zatytułowany ,,Zakopane’’ Etap ten przedstawia cykl twórczości Augusta Zamoyskiego pod tytułem ,,Ich dwoje’’ pochodzącego z zakopiańskiego okresu jego pracy artystycznej. Praca należy do serii gipsowych i drewnianych rzeźb, których forma na pierwszy rzut oka jest ciężka do zinterpretowania. Artysta w sposób abstrakcyjny przedstawia połączenie dwóch ciał nawiązującego do ludowego tańca górali.

Czwarty etap „Paryż-Nowy Jork” Artysta zechciał spróbować swoich sił i rozwinąć skrzydła za oceanem, jednak niestety Nowy Jork nie spełnił jego oczekiwań. Bez wątpienia wiemy, iż rok 1924 nie był udany dla artysty. Zniszczył część swoich prac oraz rozstał się z żoną. Przeprowadził się do Paryża, gdzie wszedł w towarzystwo artystyczno-literackie. Był to najbardziej aktywny okres z życia Zamoyskiego, który został zilustrowany w amatorskich filmach z udziałem Witkacego ,w którym ukazywano sceny z życia.

Piąty etap ,,Podróże z Matą’’ Zamoyski związał się z o trzynaście lat młodsza śpiewaczką Anną Radwan, z którą wiele podróżował. Jej uśmiech ukazał w rzeźbach oraz w portretowych głowach. Ich związek jest udokumentowany na fotografiach, rzeźbach oraz filmach autorstwa Zamoyskiego.

Szósty etap „Powrót do porządku” Okres ten przedstawia pracowitość artysty-przestrzeń symboliczna między polską posiadłością a artystycznym środowiskiem Paryża. W tym czasie powstała rzeźba „Kropielnica”, która ukazuje św. Rodzinę o uproszczonych rysach twarzy i rąk.

Ostatni etap „W stronę sacrum” Artysta odnalazł nową koncepcje dla własnej sztuki. Zaczął „rzeźbić w wyobraźni” tworząc własną koncepcje sztuki. Głównym wyrazem jego metamorfozy jest oblany w brązie posąg Jana Chrzciciela. w 1956 roku podjął prace jako profesor na wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Zniechęcony trudnościami życia w Polsce powrócił do Francji, gdzie poślubił Helene Pelter. Założył swoją pracownie i rozpoczął szczęśliwy etap życia oraz twórczości. Nigdy nie przypuszczałam, iź odwiedzenie tego muzeum będzie tak bardzo ciekawe. Wystawa ta pozwala nam poznać z bliska artystę jako człowieka, ukazując nam jego przeżycia jakich doświadczył.

  Osiągnięcia Szkoły

Certyfikat Varsavianistyczna Szkoła

  Certyfikat Szkoła Bez Przemocy

 

 

 

 

 

 

 

  ZSG Liderem Varsavianistycznej Szkoły