Z SENSEM W ZACHĘCIE


Dnia 21.03.2018 r. uzdolnieni uczniowie naszej szkoły (tym razem pod opieką pani Katarzyny Goliszewskiej-Szadury)  już po raz drugi udali się na wycieczkę do Zachęty Narodowej Galerii Sztuki, aby uczestniczyć w miejskim projekcie Warsa I Sawy - SENS, którego celem jest wspieranie i rozwijanie uczniów uzdolnionych poprzez kontakt ze sztuką.
Poniżej relacja uczennicy.

Kiedy znaleźliśmy się w pierwszej sali, nasz przewodnik zaznajomił nas z wystawą pod tytułem „Dzikość Serca” przedstawiającej wybrane obrazy ING Fundacji Sztuki Polskiej. Zarówno samych obrazów, jak i autorów oraz technik wykonania była cała gama, więc każdy znalazł tam co dla siebie. Najczęściej były to dzieła sprzed 1990 roku z uproszczonym stylem i kompozycją, w których dominował temat migracji. W części powstałej już po owym roku znajdziemy bogatszą kolorystykę i formę, a kontekst migracji nie pojawia się już tak często. Miało nam to uświadomić, że problem uchodźstwa nie jest czymś nowym, ale z punktu widzenia historii jest to coś, co zawsze miało miejsce. Następnie przeszliśmy do drugiej sali. Tam dominował już w znaczącym stopni styl współczesny - jak, chociażby obraz grupy „Tworzywo” inspirowany stylem plakatowym czy „Buty Konstruktywistyczne” Pauliny Ołowskiej. Ponownie dane nam było spotkać się również z twórczością Williama Sasnala przy jego obrazie „Słoiki”, gdzie artysta poruszył po raz kolejny problematykę dnia codziennego: pracę. Ciekawym był również pomysł Zbigniewa Rogalskiego, który na swoim obrazie wspólnie żoną fałszują pieniądze, najzwyczajniej w świecie wycinając kartki i malując je farbą. Kiedy już zakończyliśmy oglądanie tych nowatorskich pomysłów, przeszliśmy do trzeciej sali. Tam znaleźć można było już dosłownie wszystko: Od „Postaci Kobiety ćwiczącej” będącej tylko kilkoma kształtami, po „Portret jako syrena” gdzie Karol Radziszewski łączy technikę Picassa z postacią czarnoskórego Augusta Agbola O’Browna będącego uczestnikiem Powstania Warszawskiego. Potem Postawione zostały przed nami 2 zadania. Na analizę pierwszego dzieła zostało nam dane 20 minut, a następnie przedstawialiśmy swoje opinie i poglądy na temat tego, co widzieliśmy. Kiedy skończyliśmy zadanie, zostaliśmy podzieleni na 3-osobowe grupy i dostaliśmy koperty z popularnymi i znanymi postaciami np. Maryilyn Monroe. Mieliśmy za pomocą prostych schematów, konturów lub nawet rebusów przedstawić swoją postać tak, by inni wiedzieli, o kogo chodzi. Na kartkach (podświetlanych potem na specjalnym rzutniku) zobaczyliśmy efekty swojej pracy. Na tym zakończyliśmy tam swój pobyt w Sali i przeszliśmy do ostatniej części warsztatów - samodzielnego oglądu prac dostępnych w „Zachęcie”.
Karolina Kłosiewska - Koło Dziennikarskie pod opieką p. Ewy Bielak

 
     
 

 
     
 

  Osiągnięcia Szkoły

Certyfikat Varsavianistyczna Szkoła

  Certyfikat Szkoła Bez Przemocy

 

 

 

 

 

 

 

  ZSG Liderem Varsavianistycznej Szkoły